Nabeschouwing

We hebben er een geweldige reis opzitten. Drie weken in de USA zijn zo voorbij gevlogen. Deze nabeschouwing heb ik enkele maanden na de reis geschreven, maar zelfs nu wordt er nog bijna dagelijks over deze reis gesproken, ook door de kinderen.

Reizen met kinderen

Voordat wij op reis vertrokken kregen we hier en daar toch wel opmerkingen dat dit geen kindvriendelijke reis is met zoveel rondrijden en dergelijke lange vluchten. Wij kunnen nu wel zeggen dat ons dit 100% is meegevallen.

Vliegtuig en jetlag

De vluchten waren inderdaad wel lang. Op de dagvlucht van Schiphol naar Washington hebben Fons en Liza af en toe een dutje gedaan. We hadden ook enkele boekjes mee om hun bezig te houden. De touchscreen in de rugleuning van de stoel voor u hebben de kindjes niet zoveel gebruikt. Onze kinderen waren super flink. Er was geen enkel moment dat ze vervelend waren, hier kunnen sommige volwassenen een voorbeeld aan nemen. De overstap in Washington was met zo’n 4 uur wel aan de lange kant, hier hebben we kindjes soms wel tot de orde moeten roepen. Op de avondvlucht naar Las Vegas hebben de kinderen bijna vijf uur geslapen.

Ook op de terugvlucht waren onze kindjes zeer voorbeeldig. We zijn er best wel trots op. Een lange vlucht met kinderen hoeft dus geen probleem te zijn, als je ze kunt bezighouden en af en toe een dutje kunt laten doen.

De jetlag viel voor ons allen heel goed mee. We kwamen ’s avonds laat aan en we zijn bijna direct gaan slapen. ’s Morgens waren we al redelijk vroeg wakker. Die 9 uur tijdverschil waren zo overbrugd.

Las Vegas

Las Vegas is een perfecte startplaats voor een rondje in het zuidwesten. Je kan van hier alle kanten uit. Wij kozen voor een mix van bekende en minder bekende parken in voornamelijk Utah en Arizona. Las Vegas is geen kindvriendelijke stad. Maar als je hier met kinderen rondwandelt amuseren ze zich wel. Er is immers zoveel te zien dat indruk maakt op kinderen. Veel kindvriendelijke activiteiten zijn er wel niet. Een aanrader is wel het Circus Circus waar een mini pretpark is en er elk uur een korte circusshow is. Ook het lunapark is ideaal voor kinderen even bezig te houden.

Camper

Wij hadden een 28ft camper geboekt. We twijfelden eerst tussen 25ft of 28ft maar omdat het prijsverschil zo gering was kozen we voor het grotere model. Bij aankomst kregen we dan nog ongevraagd een upgrade naar een 32ft. De eerste reactie was van “wauw, leuk dat we deze meekrijgen”.

Zo’n grote camper, zeker voor een gezin van vier met twee kleine kinderen, heeft zijn voordelen en nadelen.

Voordelen.

• We hadden echt ruimte zat, we moesten nooit een bed ombouwen.
  • We konden al ons gerief een vast plaatsje geven.
  • De kinderen hun autostoeltjes konden vastgeriemd blijven staan, dus hier ook geen gedoe mee. Deze autostoelen hebben we bij Walmart gekocht. Hou er wel rekening mee dat de meeste zetels in een camper enkel een heupgordel hebben en geen driepuntsgordel. Wij konden de autostoel met een derde ankerpunt vastmaken. Dat ankerpunt bevond zich achter de zetels die in de lengterichting opgesteld staan.
  • De camper had aan beide kanten een slide out. Weer wat extra ruimte op de camping.

Nadelen

•  De camper was echt wel een logge bak om mee te rijden. Als het hard waait moet je zeer geconcentreerd zijn om de camper onder controle te houden.
  • Lange afstanden ermee rijden valt ook niet te onderschatten, omdat je constant uw focus moet hebben.
  • Bij het manoeuvreren moet je ook rekening houden dat het achterstuk van de camper serieus kan uitzwenken. Zelf heb ik twee keer de grond geraakt met van een parking af te rijden.
  • Het verbruik van de camper. Wij hadden een gemiddeld verbruik van 28 l/100km. Wij hebben een relatief rustige rijstijl en we hebben ook wel veel bergwegen gereden. Ik vermoed dat een kleinere camper het verbruik niet spectaculair gaat verminderen.
  • Sommige kampeerplaatsen zijn maar beperkt tot 25 ft.

Al bij al hadden we bij deze camper wel een positief gevoel. Maar bij een volgende trip zouden we graag een 22ft camper huren. We hebben in zo’n camper eens binnengekeken en voor een gezin van 4 volstaat dit waarschijnlijk ook wel.

Qua elektriciteitsverbruik volstonden voor ons de batterijen ruimschoots. Deze werden tijdens het rijden automatisch opgeladen. De batterijen leveren wel maar 12V. Dus niet alle apparaten kunnen gebruikt worden. De camper beschikte ook over een naftgenerator die 120V levert. Wij hebben deze generator niet gebruikt. Voor het gebruik van de airco heb je op campings zonder stroomvoorziening wel de generator nodig.

Met een volle tank vers water kwamen wij ook verschillende dagen toe. Ook het lozen van het afvalwater hoefde maar om de paar dagen te gebeuren.

Er was ook een gastank voor het gebruik van de koelkast en vriezer. Deze werken op gas als je niet rijdt. Ook warm water wordt via de gastank voorzien. Wij kwamen met 1 volle gastank de hele reis toe.

Campings

Wij hebben vooral gekozen voor campings binnen de nationale parken of state parks. Deze campings liggen meestal in een mooie omgeving. De meeste campings hadden watervoorzieningen en een dumpstation, meestal wel op een centrale plaats op de camping. Elektriciteit was regelmatig niet aanwezig.

In Utah hebben we de meeste campings al lang op voorhand gereserveerd. Dat was ook nodig omdat ze meestal ook volzet waren.

In Arizona was vooraf reserveren meestal niet nodig en hadden we ter plaatse keuze genoeg.

Op 1 camping hebben we twee (niet aansluitende) nachten gestaan. Wij vonden dit wel leuk omdat een camping voor ons vooral dient om in de late namiddag toe te komen, op het gemakje een diner klaar te maken terwijl de kindjes in de buurt van de camper kunnen spelen en ’s avonds op tijd gaan slapen.

Enkel in Las Vegas hebben we de laatste nacht op een commercieel uitgebate camping verbleven. Deze was ook gigantisch groot en met alle mogelijke voorzieningen zoals een winkeltje, een restaurant, en een zwembad.

De route

In total hebben wij 4048 kilometer gereden op 19 dagen. Dat lijkt veel maar wij vonden het best wel meevallen. In grote lijnen waren onze dagen zo ingevuld dat we in de voormiddag en/of namiddag een activiteit konden doen in de buurt van de camping. En na deze activiteiten reden we dan naar de volgende camping terwijl de kindjes een middagdutje deden in hun autostoel.

Onze route was een combinatie van bekende en minder bekende parken. In de grote parken concentreerden we ons meestal maar op een klein deel van het park. Verschillende bekende parken op onze route hebben we niet of maar heel kort bezocht omdat wij deze al eens bezocht hebben op een vorige reis.

We hadden de route in wijzerzin gedaan zodat we de parken in Utah in het eerste deel van onze reis konden bezoeken. Omdat dit een hoger gelegen regio was liep het zomerseizoen hier al op zijn einde. Zo konden we zuidelijk Arizona ook iets later bezoeken omdat de gemiddelde temperaturen dan iets lager zouden liggen.

Conclusie

Dit was een fantastische reis waar wij met heel veel mooie herinneringen aan terug denken. Ook de kinderen vonden het geweldig. Ik kan gezinnen met kinderen een dergelijke trip alleen maar aanbevelen.

Route – Kilometers

Kosten overzicht

Vliegtuig

2274,00 €

Camper El Monte huur (18 dagen)