maandag 7 oktober 2019

Biosphere 2 & Pima Air and Space Museum (07/10/19)

Biosphere 2

’s Morgens nemen we ruim onze tijd, Biosphere 2 gaat pas om 9u00 open en is maar een kwartiertje rijden van de campground. Bij Biosphere 2 volgen we een gegidste rondleiding. Dit was zeer interessant maar de gids vertelde niet zo boeiend.

Biosphere 2, een gigantische glazen constructie die hermetisch van de buitenwereld is afgesloten, bestaat uit vijf verschillende natuurlijke biotopen, regenwoud, oceaan met een koraalrif, mangrove, savanne en woestijn. Daarnaast is er nog landbouw en onderzoek naar het telen van groenten op de maan en op Mars. In elk van deze biotopen wordt wetenschappelijk onderzoek gedaan waarvan wij een heel beknopte uitleg kregen. De rondleiding eindigde in één van de twee gigantische longen. Dit zijn grote koepels met een membraan die ervoor zorgen dat de luchtdruk binnen gelijk is aan die van buiten.

Op de parking lunchen we en daarna rijden we naar het Pima Air en Space Museum, aan de andere kant van Tucson.

Pima Air en Space Museum

Dit is een van de grootste private luchtvaartmusea ter wereld, met zo’n 300 vliegtuigen. Enkele van de pronkstukken staan in vier grote hallen. De grote meerderheid van de toestellen staan buiten op een gigantische zandvlakte. Buiten zien we ondermeer de Air Force One van presidenten Kennedy en Johnson. Na zo’n twee uurtjes rondlopen hebben we het wel gezien. Zeker voor de kindjes heeft dit lang genoeg geduurd. Op deze zandvlakte brandt de zon ongenadig. Dit museum heeft veel potentieel, maar ik vind de manier van presenteren wat afbreuk doen aan het geheel. Het komt een beetje onverzorgd over. Ik heb al mooiere vliegtuigmusea gezien.

Gilbert Ray Campground

Dan rijden we terug naar Gilbert Ray Campground, waar we eergisteren ook al gekampeerd hebben. Deze camping stond ons wel aan, weinig volk, ruime plaatsen en in alle richtingen omgeven door cactussen. ’s Avonds eten we kippensoep en rijst met groenten en bonensaus. Als dessert is er pistachepudding.